هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...

 می خواهیم با نگاهی بر کیفیت حجاب و پوشش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به تبیین هر چه بیشتر چگونگی حجاب بپردازیم. اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هجده سال تجاوز نکرد، اما در ابعاد مختلف زندگی می تواند الگوی مناسبی برای بانوان باشد. از جمله موارد می توان در مورد حجاب ایشان الگو پذیری داشت. با توجه به منابع تاریخی، پیرامون حجاب حضرت می توان مواردی را به شرح ذیل نام برد:

 

 



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در یک شنبه 4 اسفند 1392 |

 در طول 10 سال حكومت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در مدينه 27 يا 28 غزوه و 35 تا 90 سريّه در تاريخ ذكر شده است. غزوه كه جمع آن غزوات است به جنگ هايى گفته مىشود كه شخص پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، فرماندهى مستقيم آن را به عهده داشت و پا به پاى سربازان اسلام در معركه جنگ حاضر و ناظرِ نبردها و مانورهاى نظامى بود. سريّه كه جمع آن سرايا است به جنگ هايى گفته مىشود كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) بى آن كه خود در آن شركت كند، گروهى را به فرماندهى شخصى به جبهه ها و مرزهاى كشور اسلامى، براى نبرد يا دفاع احتمالى، اعزام مىكرد. گاهى برخى از اين مأموريت هاى رزمى به خاطر فاصله زياد جبهه ها از مدينه، حدود دو يا سه ماه به طول مىانجاميد.

 

 



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در یک شنبه 4 اسفند 1392 |

آیات زیادی از کلام الله مجید به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) اشاره دارد که سوره کوثر از جمله آنهاست. این سوره مبارکه از اعطای کوثر که همان وجود مبارک حضرت زهرا(سلام الله علیها) است به پیامبر بزرگوار اسلام(صلی الله علیه وآله) خبر می دهد.(إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ) درباره ویژگی ها و آداب رفتاری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) روایات زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در شنبه 3 اسفند 1392 |

استاد شهید علاّمه مطهّری می‏نویسد: «وظیفه پوششی كه اسلام برای زنان مقرّر كرده است،به این معنی نیست كه آنها از خانه بیرون نروند، زندانی كردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست... پوشش زن در اسلام این است كه زن در معاشرت خود با مردان، بدن و موی خود را بپوشاند، و به جلوه‏گری و خودنمایی نپردازد، آیات مربوطه همین معنی را ذكر می‏كند، و فتوای فقهاء هم مۆیّد همین مطلب است» (مرتضی مطهّری، مسأله حجاب، چاپ جدید، ص79)



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در شنبه 3 اسفند 1392 |

انسان ها به طور طبيعي علوم خود را از ديگران مي آموزند. اين علوم شامل علوم رفتاري نيز مي شود. هر كسي مي كوشد باتوجه به مفهوم موفقيت و محبوبيت، از كساني تقليد و پيروي كند كه او را موفق و محبوب تر از ديگران مي شمارد. و لذا مفهوم الگوبرداري و الگوسازي در آدمي شكل مي گيرد. 



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در جمعه 2 اسفند 1392 |

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام:  حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:  روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. 



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در جمعه 2 اسفند 1392 |

شايد به گمان برخي، چون شعله هاي اين آتش از درون مرد شعله ور مي شود، اگر قرار باشد چيزي مهار و كنترل گردد، غريزه سركش مرد است. ازاين رو، بايد در صدد سركوب اين ميل سركش دروني بر آمد. اين عقيده تا آنجا پيش رفته كه حتّي بعضي مكتب ها و آيين ها، علاقه جنسي را امري ذاتاً پست و پليد مي دانند و برخي، توجّه به اين ميل را حتّي اگر به صورت ازدواج مشروع و قانوني باشد، موجب تباهي و سقوط به شمار مي آورند.1 اين گروه از چند نكته غفلت ورزيده اند:



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در پنج شنبه 1 اسفند 1392 |

مزاحمت‌های خیابانی و به ویژه مزاحمت‌هایی که به اشکال گوناگون برای زنان ایجاد می‌شود موضوع جدیدی نیست؛ اما در سال‌های اخیر با تحصیل بیشتر دختران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، افزایش آمار اشتغال آنها نسبت به گذشته و به طور کلی حضور گسترده‌تر آنها در سطح جامعه، این مزاحمت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در پنج شنبه 1 اسفند 1392 |

راجع به اینکه آیا موافقت پدر شرط است یا نه میان فقها اختلاف است و شاید اکثریتفقها خصوصاً فقهای متأخر موافقت پدر را شرط نمی دانند ولی عده ای هم آن را شرط می دانند. قانون مدنی ما از دسته ی دوم که فتوای آنها مطابق احتیاط است- پیروی کرده است. ازدواج در شرع اسلام بر دو قسم است:



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در چهار شنبه 30 بهمن 1392 |

انسان افزون بر قواي شهوي، غضبي و بهيمي، از قوّه عقلاني نيز برخوردار است و همين امر، او را از ديگر حيوانات متمايز مي سازد. محدوده لذت بري و تمتّع آدمي نيز به واسطه همين قوّه نكته سنج و لطيف، نسبت به ديگر حيوانات گستردگي بيشتري دارد.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در چهار شنبه 30 بهمن 1392 |

تا پيش از سال پنجم هجري، بر زنان مسلمان واجب نشده بود كه حجاب داشته باشند. در اين سال، خداوند، حكم حجاب را بر زنان رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله قرار داد و به مؤمنان دستور داد تا هرگاه از همسران پيامبر چيزي خواستند، از پشت پرده بخواهند: «فَأِذا سَأَلتُموهَنَّ مَتَاعاً فَسْئَلوهُنَّ مِنْ وَراءِ حَجابٍ؛ هرگاه از زنان رسول متاعي مي طلبيد، از پس پرده بخواهيد.» (احزاب: 53)1 سپس آنها را از تبرّج و خود نمايي بازداشت.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در سه شنبه 29 بهمن 1392 |

پيش از ورود به بحث، يادآوري اين مطلب مناسب است كه پوشيدن خمار (مقنعه) پيش از اسلام نيز در ميان زنان جزيرة العرب مرسوم بوده است. اين امر به خوبي در اشعار عرب جاهلي مشهود است. از جمله قاضي ابوعلي تنوخي به نقل از ابن خلكان گفته است: قُلْ لِلمَليحةِ في الخمار المذهب افسدت اَخي التقي المترهب1 به مليحه اي كه در پرده زربفت روسري است، بگو: عبادت برادر پارساي مرا فاسد كردي.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در سه شنبه 29 بهمن 1392 |

توجه به داستان حضرت آدم و حوا نيز فطري بودن پوشش را اثبات مي كند. در قرآن كريم در مورد داستان حضرت آدم و حوا چنين آمده است: فلمّا ذاقا الشَّجرة بَدَتْ لهما سَوْآتَهما و طفِقا يخصِفان عليهما من وَرَق الجنّه.1 و آنگاه كه آدم و حوا از آن درخت ممنوعه چشيدند پوشش خود را از دست داده آنگاه به سرعت با برگ درختان بهشتي خود را پوشاندند.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در دو شنبه 28 بهمن 1392 |

دروازه عدم تعادل از نگاه شروع می‌شود. نگاه شروع یک فرایند است که سرانجامی جز به هم ریختن نظم و کاهش کیفیت زندگی آدمی ندارد. هر جامعه‌ای برای سامان دادن به امور اجتماعی خود در روابط بین انسان‌ها، نیازمند به قوانین و مقرراتی است که امورات جاری مردم دچار هرج و مرج و نابسامانی نگردد. حضور زنان و مردان در جامعه برای فعالیت در عرصه‌های گوناگون امری ضروری است. اسلام با حضور زن در جامعه که دوشادوش مرد به فعالیت سازنده و مولد در اجتماع بپردازد، مخالفتی ندارد. اما معتقد است این روابط باید متعادل و سازماندهی شده باشد و گرنه جوامع به سقوط و انحطاط دچار خواهند شد.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در دو شنبه 28 بهمن 1392 |

تا زمانی که چشم، گوش، زبان، دست، پا و... خود را از چیزهایی که شهوت ما را تحریک میکند جدا نکنیم، نباید انتظار عفت داشته باشیم، وقتی چشم ببیند دل میخواهد، پس نبینیم تا نخواهیم! یکی از آسیبهایی که مدتهای طولانی است جامعه ما را درگیر کرده است، بحث دوستیهای قبل از ازدواج یا به عبارتی دیگر دوست پسری و دختری است که میان نوجوانان دبیرستانی و جوانان دانشجویی دیده میشود، اینکه چرا این موضوع در جامعه قبح خود را از دست داده است، بحثهای تفصیلی را میطلبد.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در یک شنبه 27 بهمن 1392 |

دوری از نگاه حرام در انجیل «متی» که از همه انجیل ها مفصل تر است در مورد عفّت نگاه و چشم پوشی از نامحرم می نویسد: گفته شده است که زنا مکن! ولی من می گویم که: اگر حتی با نظر شهوت آلود به زنی نگاه کنی، همان لحظه در دل خود با او زنا کرده ای. پس اگر چشمی که برایت این قدر عزیز است، باعث می شود که گناه کنی، آن را از حدقه درآور و به دور افکن. بهتر است بدنت ناقص باشد تا این که تمام وجودت به جهنم بیافتد». (1)



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در یک شنبه 27 بهمن 1392 |

بیداری اسلامی پدیده‌ای عظیم و دو مرحله‌ای است که در مرحله‌ی نخست در پی استیلای استعمار غرب و شرق بر کشورهای مسلمان از نیمه‌ی دوم قرن بیستم با هدف بازگشت به اسلام و فرهنگ آن آغاز گشتامّا این مرحله با حاکمیت مزدوران و دست‌نشانده‌های استعمار، سرکوب شد و مرحله‌ی دوم از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی آغاز گشت و هم‏زمان با استقرار نظام حکومتی اسلامی در ایران، انقلاب‌ها و جنبش‌های اسلامی در سایر کشورهای اسلامی چون کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و کشورهای شمال آفریقا رخ داد امّا متأسّفانه با تحریک استعمارگران و به دست حاکمان مزدور و مستبد سرکوب گردید و حاکمان به ستمگری خود ادامه دادند و جمهوری اسلامی ایران تحت فشارها، مشکلات عدیده‌‏ی سیاسی، اقتصادی و ... از سوی بیگانگان قرار گرفت. امّا خوشبختانه با رهبری با کفایت بنیان‌گذار آن امام خمینی و پس از آن امام خامنه‌ای در مقابله با استعمار و پیاده کردن قوانین و احکام اسلام ناب محمّدی ادامه یافت و توانمندی اسلام را در اداره‌ی عزّتمند جوامع اسلامی، بلکه بشری، هم پای پیشرفت‌های علم و فن‌آوری ثابت کرد.

 



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در شنبه 26 بهمن 1392 |

حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب. حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده می‌شوند و در نگاه اول به نظر می‌آید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه‌ها به نکته قابل توجهی می‌رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در برخی کتب لغت حجاب را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «الحجاب، المنع من الوصول» حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن می‌شود.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در شنبه 26 بهمن 1392 |

حجاب زن در اسلام و پوشش ااو عامل ، حفظ جايگاه اصلي، ارزش واقعي، حرمت و شخصيت زن مسلمان است. ازاين رو، مي بينيم در حالي كه نگاه به زن مسلمان، حتـي بدون قصد و نظر تحريم گرديده، شرع مقدس، نگاه كردن مرد به زن غيرمسلمان را بدون انديشه جنسي حرام نكرده است. سكوني از امام صادق عليه السلام و ايشان از رسول اكرم صلي الله عليه و آله نقل كرده اند كه: «لاحُرْمَةَ لِنِساءِ أَهْلِ الذِّمّة أَنْ يَنْظُرَ إلي شُعورهِنّ وَ أَيديهّنِ؛1 نگاه كردن به موها و دست هاي زنان اهل ذمّه حرام نيست».



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در جمعه 25 بهمن 1392 |

زن به عنوان موجودي لطيف و جذّاب، هميشه مورد طمع مردان هوس ران و هرزه بوده و هست و در اين راه، خسارت هاي روحي و جسمي فراواني بر پيكر ظريف و روح لطيف او وارد شده است. امروزه يكي از معضلات اجتماعي جوامع متمدّن كه سنگ آزادي زن را به سينه زده و او را به نام آزادي، با پيكري عريان و بزك كرده در صحنه اجتماع وارد مي سازند، مسئله امنيّت زنان است. سيل تجاوزهاي به عنف و حتّي تجاوز به محارم و انواع خيانت ها و جنايت هاي ديگر، دنيا را براي زن نا امن و امنيت را براي او به آرماني دست نايافتني بدل كرده است.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در جمعه 25 بهمن 1392 |

متأسفانه برخی خانواده ها تحت تأثیر تبلیغات ماهواره ای و برنامه های هدفدار آن و یا به علت بی اطلاعی از مبانی اخلاقی و ارزش های اسلامی، برخورد نزدیک با نامحرم بدون هیچ قیدی و بدون حجاب را نوعی تجدد و روشنفکری قلمداد می کنند، تا جایی که نسل جدید نمی داند محرم کیست و نامحرم کیست؟



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در پنج شنبه 24 بهمن 1392 |

حضرت فاطمه(س)زن نمونه يا نمونه زن؟ الگو يکي از طرق سازندگي درمراحل مختلف زندگي است. بسياري از بي هدفي ها زاييده بي الگويي هاست. زبان الگو، زبان عمل است در نتيجه تأثيري که الگو برافراد مي‌گذارد، بسيارعميق تر و ماندني تر ازگفتار است. به دليل اهميت الگو اديان الهي و مکاتب بشري سعي درارائه الگو ازنوع خود انسان داشته اند و ازنقش الگو درآباداني و ويراني جوامع غافل نبوده اند . دين مبين اسلام الگوها و شاخص‌هاي‌متعالي ‌ارائه داده و انسانها را به پيروي از سيره عملي و نظري آنان دعوت نموده است. اگر درمکاتب ساخته بشر، الگوي عملي وجود ندارد و آنان ناگزيرند ايده آليستي بينديشند، خوشبختانه درمکتب اسلام راستين يعني تشيع، الگوهاي بسياري وجود دارد.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در پنج شنبه 24 بهمن 1392 |

يك ايرادي كه بر حجاب گرفته‏اند اينست كه ايجاد حريم ميان زن و مرد بر اشتياقها و التهابها می‏افزايد!!!!! و طبق اصل " الانسان حريص علی ما منع منه " ، حرص و ولع نسبت به اعمال جنسی را در زن و مرد بيشتر می‏كند.به علاوه ، سركوب كردن غرائز موجب انواع اختلالهای روانی و بيماريهای‏ روحی می‏گردد.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در چهار شنبه 23 بهمن 1392 |

زن جلوه‌ای از جمال، محبت، خلاقیت و ربوبیت الهی و رکن اساسی در تعلیم و تربیت است. اگر زنان به این منزلت واقف شوند و در پاسداری از آن بکوشند فرایند تربیتی و شخصیتی آنان و همه اجتماع سالم مانده و بخوبی پیش می‌رود. تجربه ملت‌های گذشته نیز نشان‌دهنده این نکته است که هرگاه زنان، بلندای مقام و رسالت اصلی خود را درک کرده و در رشد شخصیت خود اهتمام ورزیده‌اند. منزلت و محبوبیت آنان حفظ شده، اجتماع در سلامت زیسته و ناهنجاری‌ها کمتر بوده است.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در چهار شنبه 23 بهمن 1392 |

حفظ حجاب تدبیر خالق هستی برای پاسداری و نگهبانی عفاف بوده و به رشد عواطف و عشق در وجود آدمی و تحکیم روابط خانوادگی کمک می‌کند و برای رسیدن به حجاب مورد نظر اسلام نمی‌توان تنها بعضی از دستورها را رعایت کرد؛ چرا که ثمرات حجاب در صورتی به طور کامل تحقق می‌یابد که تمامی دستورها رعایت گردد. گروه فرهنگی-اجتماعی برهان/ عبدالرحیم رضایی؛ حجاب از موضوعاتی است که به دلایلی متعدد، امروزه در نگاه جهانی و به طور خاص در جوامع اسلامی و دینی مورد توجه قرار گرفته، به طوری که حتی معتقدان به حقانیت دستور حجاب را به کاوش و تأملی نو و بیشتر وا می‌دارد. در برخی مجامع - حتی به اصطلاح- برخوردار از دموکراسی دیده می‌شود که با حجاب به عنوان یک نماد از طرز تفکر دینی-اسلامی برخورد صورت می‌گیرد با آنکه ضرری برای دیگران نداشته و تنها در ظاهر، محدودیتی را برای فرد محجبه فراهم می‌آورد. توجه جهانی به صورت نفی یا اثبات به مسئله‌ی حجاب حاکی از اهمیت این موضوع است.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در سه شنبه 22 بهمن 1392 |

همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصا خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق‏الله از نظر قرآن مطرح است، یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن. به گزارش بنیاد بین المللی اسراء، قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می‏گوید می‏فرماید: حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند لذا، نظر کردن به زنان غیر مسلمان را، بدون قصد تباهی جایز می‏داند



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در سه شنبه 22 بهمن 1392 |

امام باقر (عليه السلام) : همانا امر به معروف و نهي از منكر راه پيامبران و شيوۀ صالحان است كه به واسطۀ آن واجبات ديگر به پا داشته مي شود . به وسيلۀ آن پيشه ها روا و حلال، ستمها برطرف و زمين آباد مي شود. دشمنان به واسطۀ اين فريضه مجبور به انصاف شده و امر (دين و دنيا) استوار مي شود. دفاع مقدس هشت سالۀ ‌ما كه پرتوي از شگفت جنگ يك روزۀ عاشوراي 61 بود، مردان مردي را به خود ديد كه تاريخ با همۀ ديرپاي اش، جز در برهه اي كوتاه، به خود نديده بود. بيشتر انسان هايي كه ياور درد بودند و قرين رنج و آشناي زخم، با تركش و گلوله و خمپاره، انسي عجيب داشتند و هماره با آتش و انفجار و خون هم آغوشي مي كردند و در لحظه لحظه اين مراحل به نيكويي هر چه تمام تر «امر به معروف» مي كردند و زيباترين روش هاي «نهي از منكر» را به كار مي بستند و با رفتار حكيمانه خويش در عمل معروف را تبليغ مي كردند و از منكر تبري مي جستند و احكام نوراني و انسان­ساز اسلام را پاس مي داشتند. در اين جا به ذكر چند خاطره در اين خصوص مي پردازيم.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در دو شنبه 21 بهمن 1392 |

حقيقت امر اينست كه در مسأله پوشش - و به اصطلاح عصر اخير حجاب - سخن در اين نيست كه آيا زن خوب است پوشيده در اجتماع ظاهر شود يا عريان ؟ روح سخن اينست كه آيا زن و تمتعات مرد از زن بايد رايگان باشد ؟ آيا مرد بايد حق داشته باشد كه از هر زنی در هر محفلی حداكثر تمتعات‏ را به استثناء زنا ببرد يا نه ؟ اسلام كه به روح مسائل می‏نگرد جواب می‏دهد : خير ، مردان فقط در محيط خانوادگی و در كادر قانون ازدواج و همراه با يك سلسله تعهدات سنگين‏ می‏توانند از زنان به عنوان همسران قانونی كامجوئی كنند ، اما در محيط اجتماع استفاده از زنان بيگانه ممنوع است . و زنان نيز از اينكه مردان‏ را در خارج از كانون خانوادگی كامياب سازند به هر صورت و به هر شكل‏ ممنوع می‏باشند...



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در دو شنبه 21 بهمن 1392 |

پيش از اينكه استنباط خود را در اين باره ذكر كنيم لازم است‏يك نكته را يادآورى كنيم.آن نكته اين است كه معناى لغوى «حجاب‏» كه در عصر ما اين كلمه براى پوشش زن معروف شده است چيست؟ كلمه «حجاب‏» هم به معنى پوشيدن است و هم به معنى پرده و حاجب.بيشتر، استعمالش به معنى پرده است.اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش مى‏دهد كه پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوششى حجاب نيست، آن پوشش «حجاب‏» ناميده مى‏شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت گيرد.در قرآن كريم در داستان سليمان غروب خورشيد را اين طور توصيف مى‏كند: حتى توارت بالحجاب (1) يعنى تا آن وقتى كه خورشيد در پشت پرده مخفى شد.پرده حاجز ميان قلب و شكم را «حجاب‏» مى‏نامند.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در یک شنبه 20 بهمن 1392 |

قرآن كريم وقتي درباره حجاب سخن مي‏‌گويد، مي‏‌فرمايد: حجاب عبارت است از احترام‌ گذاردن و حرمت قائل شدن براي زن كه نامحرمان او را از ديد حيواني ننگرند؛ بنابراین، نظر كردن به زنان غير مسلمان را بدون قصد تباهي جايز مي‏داند.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در یک شنبه 20 بهمن 1392 |

اگر کسی به شما بگوید کلاً رابطه بین دو جنس ممنوع است نه تنها مسلمان نیست بلکه به عقلش هم شک کنید!!! در دین مبین اسلام ، که برای همه شئون بشر برنامه جامع دارد برای روابط بین دو جنس بشر نیز حساسیت به خرج داده شده است و برای آن ضوابطی تعیین شده از جمله: شناخت واقعیت های جنس مخالف: اول باید بدانیم که او نیز انسانی چون ماست که دارای ویژگیهای مثبت و منفی ، توانایی و ضعف و خصوصیات اخلاقی مثبت و منفی است. نباید ناراحتی ما از اعضای خانواده منجر به تصوری ایده آل و غیرواقعی از جنس مخالف شود.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در شنبه 19 بهمن 1392 |

حجاب تنها یک دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زنان مسلمان نیست، بلکه از ضرورت های اجتماعی جوامع انسانی است که با وجود آن منافع و تاثیرات شگرفی در جامعه پدیدار شده و عدم رعایت آن، زیان ها و آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع و حتی اقتصاد و سیاست بر جای گذاشته است. زن درپرتو حفظ این ارزش می تواند عامل نیرومندی درجهت حفظ سنت ها و روابط اجتماعی سالم و ارزش های انسانی و معنوی باشد. به همین دلیل حجاب به عنوان بارزترین نشانه هویت زن مسلمان به شمار می رود و ما به وضوح در کشورهای اسلامی، آثار وجودی آن را می بینیم و در کشورهایی که با تجاوز استعمارگران، حجاب ازمیان رفته و یا کمرنگ شده، آثار زیانبار آن به خوبی مشهود و نمایان است. در این نوشتار به برخی از آثار حجاب اشاره شده است. مطلب را با هم ازنظر می گذرانیم:



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در شنبه 19 بهمن 1392 |

اسلام در وقتی که ظهور کرد در جزیرتالعرب‚ بانوان حیثیت خودشان را پیش مردان از دست داده بودند‚ اسلام آنها را سربلند و سرافراز کرد‚ اسلام آنها را با مردان مساوی کرد. عنایتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتی است که بر مردان دارد. مردان بر ملت ها حق دارند و زن ها حق بیشتر دارند‚ زن ها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ می کنند. قرآن کریم انسان ساز است و زن ها نیز انسان ساز‚ وظیفه زن ها انسان سازی است. اگر زن های انسان ساز از ملت ها گرفته بشود‚ ملت ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد‚ شکست خواهند خورد‚ منحط خواهند شد. زن ها هستند که ملت ها را تقویت می کنند‚شجاع می کنند. (صحیفه نور ج ۱۱ صفحه ۲۵۳ تاریخ: ۱۲/۱۱/۵۸)



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در جمعه 18 بهمن 1392 |

پادشاهى در بالاى قصر خود نشست بود و رهگذران را تماشا مى کرد. در میان عابران زنى زیبا با قامتى موزون و دلربا دید. در دم به وى دل بست و فریفته جمال او گردید. دستور داد تحقیق کنند. ببینند زن کیست . پس از رسیدگى گفتند! زن فیروز غلام مخصوص شاه است ! پادشاه به منظور رسیدن به وصال زن ، غلام مخصوص خود را خواست و نامه اى به او داد که به مقصدى برساند. فیروزنامه را گرفت و بامداد فردا راهى مقصد شد. وقتى پادشاه اطلاع یافت فیروز در خانه نیست و به سفر رفته ، وارد خانه شد و به زن زیباى وى گفت با این که من پادشاه مملکت هستم به ملاقات تو آمده ام !



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده گروه فرهنگی حجاب فاطمی در جمعه 18 بهمن 1392 |
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حجاب فاطمی و آدرس hejabfatemi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





برچسب‌ها